Jo Brouns

View Original

Leerjobs bieden extra kansen te bieden aan jongeren zonder diploma

Jaarlijks schrijven zich ongeveer 5.000 jongeren bij VDAB in zonder in het bezit te zijn van een diploma secundair onderwijs. Het hebben van een diploma geeft jongeren echter een beduidend betere startpositie op de arbeidsmarkt. Op initiatief van Vlaams minister van Werk Jo Brouns en VDAB keurde de Vlaamse Regering daarom vrijdag de “leerjobs” goed. Een instrument waarmee een jongere die zonder succes de schoolbanken heeft verlaten, de kans krijgt om ‘on-the-job’ de nodige competenties te verwerven. De opgedane kennis wordt op het einde van de leerjob aan de hand van een ‘EVC-test’ (Erkennen van Verworven Competenties) omgezet in een beroepskwalificatie, dat is een bewijs van kennen en kunnen om een bepaald beroep uit te oefenen. Met leerjobs wil minister Brouns extra kansen bieden aan kwetsbare jongeren om op een duurzame manier aan de slag te gaan.  

Om jongeren die zonder diploma de schoolbanken hebben verlaten extra kansen te bieden op de arbeidsmarkt, lanceert minister van Werk Jo Brouns samen met VDAB een nieuw initiatief: de leerjobs. In een leerjob kan een jongere die ouder is dan 18 jaar, geen diploma heeft en minstens twee jaar de schoolbanken heeft verlaten, vaardigheden en kennis opdoen die nodig zijn om een ​​bepaalde functie uit te voeren door intensieve on-the-job training. Hij/zij ontvangt hiervoor een vergoeding van het bedrijf waar de leerjob plaatsvindt. 

Na maximaal twee jaar legt de jongere een EVC-test (Erkennen van Verworven Competenties) af. Wie slaagt voor die test, behaalt een beroepskwalificatie. Deze beroepskwalificatie bewijst dat iemand de nodige vaardigheden heeft om de job uit te oefenen, en dat die waardevolle ervaring heeft opgedaan tijdens de leerjob.  

De leerjobs worden eerst opgestart in de vorm van een driejarig proefproject, dat van start zal gaan in januari 2024. Ze zullen beschikbaar zijn in verschillende sectoren en zijn een passend instrument voor jongeren zonder diploma die er niet in slagen een gekwalificeerde job te vinden, net omdat hij of zij de ervaring en de juiste kwalificatie mist.  

Vlaams minister van Werk Jo Brouns: ‘Het jaarlijks schoolverlatersrapport van VDAB liegt er niet om: niet alle jongeren zijn gemaakt om achter de schoolbanken te zitten. Verschillenden van hen verlaten dan ook het onderwijs zonder een diploma. Heel wat knelpuntvacatures vragen echter om een kwalificatie. Om deze mismatch aan te pakken lanceren we nu de leerjobs. Hiermee willen we jongeren alsnog de mogelijkheid bieden om een beroepskwalificatie te behalen en hen op te leiden tot gegeerde profielen op de arbeidsmarkt. Door intensief on-the-job te leren laten we de jongeren zijn/haar talenten en competenties ontdekken, ontwikkelen én erkennen. De leerjobs zijn een win-win voor de jongere én het bedrijf, zeker op het moment dat werkgevers elk paar extra handen kunnen gebruiken.   

Wim Adriaens, CEO van VDAB: ‘Ons schoolverlatersrapport toont aan dat een kwalificatie een groot verschil maakt in de kansen op duurzaam werk. Maar niet iedereen leert vlot in een schoolse omgeving, voor sommigen werkt leren op de werkplek beter. Daarom willen we hierop inzetten. We zijn dan ook blij dat we nu met de voorbereidingen kunnen starten om vanaf 2024 leerjobs toe te voegen aan ons aanbod. We starten kleinschalig en experimenteel zodat we gaandeweg kunnen leren en bijsturen waar nodig.’