Jo Brouns

View Original

Volledig digitaal systeem voor dienstencheques vanaf 2025

Vanaf 2025 zal de Vlaamse Regering het dienstenchequesysteem verder digitaliseren. Op die manier wil ze enkele knelpunten van het huidige systeem aanpakken. Er worden alternatieven uitgewerkt voor digitaal minder vaardige gebruikers. Dat besloot de Vlaamse Regering gisteren op voorstel van Vlaams minister van Werk Jo Brouns.

Met 127.000 werknemers in 1108 ondernemingen en meer dan 750.000 gebruikers valt het dienstenchequesysteem niet meer weg te denken. De Vlaamse overheid werkt aan een volledige digitalisering van het systeem waarop de dienstencheque werkt. Op 1 januari 2025 gaat dit nieuwe systeem van start. Er is een overgangsperiode voorzien zodat alle gebruikers, ondernemingen en huishoudhulpen goed en tijdig op de hoogte zijn van de veranderingen. ‘Vanaf 2025 kunnen er enkel nog elektronische dienstencheques aangekocht worden,’ zegt Vlaams minister van Werk Jo Brouns. ‘Dienstencheques die niet tijdig gebruikt worden kunnen zo automatisch terugbetaald worden aan de gebruiker. Digitaal minder vaardige klanten zullen eenvoudiger beroep kunnen doen op hulp van een kennis of familielid om dienstencheques aan te kopen. Met een doorgedreven digitalisering maken we het systeem van dienstencheques laagdrempeliger, vlotter en eenvoudiger om te gebruiken, zowel voor de gebruiker als voor huishoudhulpen.’

Vanaf 2025 verdwijnen de papieren dienstencheques. Zij worden vervangen door elektronische dienstencheques. Dit heeft voordelen voor zowel de gebruiker, de dienstenchequemedewerker, de dienstenchequeonderneming als de Vlaamse Overheid. .

Een dienstencheque blijft 12 maanden geldig. Als de vervaldatum verstreken is, is het in het huidige systeem niet meer mogelijk om de dienstencheque om te ruilen of terug te betalen. Vanaf 2025 worden vervallen dienstencheques automatisch terugbetaald. Op die manier lijden gebruikers dus geen financieel verlies meer als zij hun dienstencheques even uit het oog verloren zijn. Daarnaast vervalt ook het minimumplafond. Vandaag is het bijvoorbeeld zo dat iemand bij elke aankoop van dienstencheques een minimumaantal van 10 cheques moet aankopen.

Ook voor de huishoudhulpen is een volledige digitalisering van het dienstenchequesysteem voordelig: zij moeten geen papieren cheques meer invullen en indienen bij hun onderneming en lopen dus ook geen risico meer om deze te verliezen. Zij kunnen voortaan voor al hun klanten dezelfde werkwijze volgen om hun prestaties te registreren.

Momenteel wordt de subsidie door de Vlaamse overheid bepaald door het moment waarop een gebruiker de cheque aankoopt. Het loon van de huishoudhulp wordt bepaald door het moment waarop de cheque gebruikt wordt. Door de vele indexeringen van de laatste jaren, heeft dit een nadelig financieel effect voor dienstencheque-ondernemingen. Met een volledig digitaal systeem, kan de overheid de subsidie afstemmen op de prestatiedatum en ontvangt de dienstencheque-onderneming een subsidie die afgestemd is op de reële loonindex.

Voor gebruikers die met papieren dienstencheques werken en minder digitaal vaardig zijn, worden er alternatieve kanalen uitgewerkt om de gebruiksvriendelijkheid en de toegankelijkheid van het dienstenchequesysteem te blijven garanderen. Het volmachtensysteem wordt bijvoorbeeld verbeterd, zodat zij eenvoudig door een familielid of kennis kunnen laten aankopen.