Een vijfde van Vlaamse Sociale Inspecties leidde in 2021 tot proces-verbaal

De Vlaamse Sociale Inspectie heeft in 2021 in totaal 2.163 controles uitgevoerd, wat de cijfers weer op het niveau van de pre-corona periode brengt. Naar aanleiding van deze controles werden 463 Processen-Verbaal opgesteld. Ook werd een bedrag van bijna 6 miljoen euro (5,989127 miljoen om precies te zijn) voorgesteld terug te vorderen, voornamelijk in de controles bij dienstencheque-ondernemingen (5,473.616 miljoen euro). Dit is het hoogste bedrag ooit dat de Vlaamse Sociale Inspectie voor terugvordering voorstelde.

Minister van Werk Jo Brouns is tevreden dat de Vlaamse Sociale Inspectie haar rol weer ten volle kan spelen: ‘Ik wil de krapte op de arbeidsmarkt omvormen tot een kans voor Vlamingen die nog geen job hebben. Enkel zo slagen we erin om meer mensen aan de slag te krijgen in duurzame loopbanen. Vanuit het beleid steunen we heel wat initiatieven om dit te realiseren. Met de Vlaamse Sociale Inspectie hebben we een sterke toezichthouder die nagaat dat onze steun correct wordt aangewend en het gekozen beleid effectief wordt toegepast. Dit is een essentieel sluitstuk.’

Rol van de Vlaamse sociale inspectie

De Vlaamse Sociale Inspectie van het Departement Werk en Sociale Economie staat in voor de handhaving van het Vlaams werkgelegenheidsbeleid en oefent toezicht uit rond domeinen als tewerkstelling van buitenlandse werknemers, de dienstenchequesector of doelgroepenbeleid.

Ze voert controles uit onder meer op eigen initiatief, als gevolg van een melding of klacht, op vraag van een administratieve overheid of in opdracht van de rechterlijke macht. Inspecteurs hebben in de uitoefening van hun opdracht de mogelijkheid om inlichtingen en advies te verstrekken, waarschuwingen te geven, een termijn op te leggen waarbinnen een vastgestelde inbreuk moet worden rechtgezet en processen-verbaal op te stellen. Tevens kunnen op basis van hun vaststellingen bestuurlijke rechtzettingen of sancties worden opgelegd.

2021

In 2021 werden er 2.163 controles gevoerd. In meer dan een vijfde van de gevallen (463) werd er een proces-verbaal opgesteld, waarvan:

  • 166 Pro Justitia, wanneer het PV naar het parket wordt gestuurd;

  • 148 waarschuwingen: de betrokkene krijgt een formele waarschuwing;

  • 47 waarschuwingen met termijnstelling: de betrokkene krijgt een bepaalde periode de tijd om de inbreuk recht te zetten. De inspectie komt vervolgens langs om te controleren;

  • 102 processen-verbaal van inlichtingen:  onze inspectie stelt inbreuken vast die niet tot onze bevoegdheid behoren en informeert de betrokken overheid van de gedane vaststellingen.

Het gros van deze controles, 823 of precies te zijn, gebeurden bij ondernemingen die werknemers in dienst hebben met een arbeidskaart of beroepskaart. Ook werden veel controles uitgevoerd bij dienstenchequebedrijven (332) en in de sociale economie (221). Het feit dat er in 2021 minder processen-verbaal werden opgesteld in vergelijking met 2019 (654) en 2018 (799) is het gevolg van de coronacrisis. Er werd meer gefocust om op administratieve on-desk controles. Het aantal voorstellen tot terugvorderingen lag met 6 miljoen euro heel wat hoger dan voor corona. Nu de corona-maatregelen minder beperkingen opleggen, is het de bedoeling om de controles op locatie opnieuw op te drijven.

Syntra Vlaanderen

Sinds 1 januari 2021 verruimde de Vlaamse Sociale Inspectie haar actieterrein op het gebied van het toezicht op het leren op de werkplek en het levenslang leren en ondernemen. Deze bijkomende toezichtsopdrachten kwamen er naar aanleiding van de opheffing van het Agentschap voor Ondernemersvorming SYNTRA Vlaanderen.

Dit resulteerde in 17 ondersteunende bezoeken Duaal Leren, waarbij 63 werkplekken over hun samenwerking met de school werden bevraagd. Daarnaast werden 2 proeftoezichten bij Beroepskwalificerende Trajecten afgewerkt en 1 doorlichting betreffende de Leertijd. Op vlak van Ondernemerschapstrajecten werden in elke Syntra vzw in het najaar van 2021 vier opleidingsclusters onderzocht, samen goed voor 20 dossiers.

Minister Brouns: ‘De Vlaamse Sociale Inspectie blijft verder inzetten op innovatie en de data-gedreven opsporing. Door onder meer het kruisen van gegevens uit verschillende bronnen, kan de inspectie efficiënter werken. Zo zal de Vlaamse Sociale Inspectie binnenkort op geautomatiseerde wijze de lonen van economische migranten kunnen checken. Door de ervaringen vanop het terrein te vertalen in insteken voor het beleid, creëert ze een enorme meerwaarde. Deze nieuwe manier van werken wil de Vlaamse Sociale Inspectie combineren met een toenemend belang aan samenwerking. Zo werden de samenwerkingsverbanden met verschillende Vlaamse, federale en internationale partners in 2021 verder versterkt. Door digitale innovaties in te zetten en samen te werken versterken we onze slagkracht. Die weg zullen we blijven inslaan.’

Klik hier om het jaarverslag te raadplegen.

Vorige
Vorige

Vlaamse Regering keurt nieuwe samenstelling STEM-platform goed

Volgende
Volgende

Ruim 730.000 werknemers zullen Vlaamse jobbonus ontvangen