Knipperlichten bij 32 van de 654 werknemers op Turkse en Marokkaanse visumlijsten

32 werknemers op de Turkse en Marokkaanse visumlijsten moeten uit voorzorg geblokkeerd blijven. In alle andere dossiers bleek uit de dubbelcheck van de Vlaamse diensten geen concrete aanwijzingen van fraude. “Onze diensten hanteren een nultolerantiebeleid voor alle vormen van illegale tewerkstelling en zwartwerk, maar evengoed kunnen we ondernemingen niet blijven gijzelen zonder concrete aanwijzingen”, zegt minister van Werk Jo Brouns (cd&v).

Over de vermeende fraude met Turkse en Marokkaanse gecombineerde vergunningen hebben de Vlaamse dienst Economische Migratie, de Vlaamse Sociale Inspectie, de federale Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) en de directie consulaire zaken van de FOD Buitenlandse Zaken gisteren in het Vlaams parlement toelichting gegeven. Minister van Werk Jo Brouns had zijn diensten gevraagd om alle geblokkeerde dossiers op twee visumlijsten aan een dubbelcheck te onderwerpen, waarbij de financiële gezondheid van de aanvragende bedrijven werd nagegaan in de bedrijfsdatabase Companyweb. Daarnaast ging de Vlaamse Sociale Inspectie na of de ondernemingen recent werden geïnspecteerd of een administratieve sanctie opgelegd kregen.

Voor de Turkse geblokkeerde visa had DVZ een lijst doorgegeven met 742 namen. 606 namen daarvan zijn gekend bij de Vlaamse Dienst Economische migratie en konden gelinkt worden aan 301 werkgevers. Op de Marokkaanse lijst met 81 namen waren er 48 gekend bij de Vlaamse diensten, verspreid over 40 ondernemingen. “Mogelijks heeft DVZ ons dus ook namen overgemaakt van personen die moesten tewerkgesteld worden in  Brussel of Wallonië”, zei minister van Werk Jo Brouns.

Op basis van de eerste bevindingen zijn er van de 606 Turkse werknemers knipperlichten bij 27 personen. Van de 48 Marokkaanse werknemers zijn er twijfels bij 5 personen. Op een totaal van 654 geblokkeerde dossiers voor Vlaanderen gaat het dus over 32 personen, verspreid over 23 bedrijven. 5% van de dossiers moeten dus geblokkeerd blijven voor verder onderzoek. 5 werkgevers legden ondertussen de boeken neer. Ook hun toelatingen werden ambtshalve ingetrokken.

De Vlaamse administratie benadrukte dat alle dossiers vooraf worden gecontroleerd. Wanneer een werkgever een gecombineerde vergunning aanvraagt maakt de Vlaamse administratie altijd gebruik van de Kruispuntbank voor Ondernemingen.  Er worden dus geen toelatingen tot arbeid afgeleverd voor een onderneming die niet in de kruispuntbank aanwezig is, anders dan in sommige krantenartikels werd gesuggereerd.

Sinds de zaak Borealis deze zomer wordt er standaard een screening gedaan naar de financiële draagkracht van bedrijven die meer dan vijf aanvragen hebben lopen. Ook bedrijven waarbij bepaalde knipperlichten afgaan, zoals waarschuwingen in Companyweb, krijgen deze screening. De extra screenings worden uitgevoerd door de controlekamer van de Dienst Economische Migratie. Ook worden er bijvoorbeeld documenten opgevraagd waaruit moet blijken dat er voldoende werk is voor de werknemers die men wil laten overkomen. Bovendien kan er vooraf een gerichte controle plaatsvinden door de Vlaamse Sociale Inspectie, en achteraf zijn er dan nog opvolgingscontroles mogelijk.

“Ik ben ervan overtuigd dat de Dienst Economische Migratie en de Vlaamse Sociale Inspectie steeds in eer en geweten hebben gehandeld en al het mogelijke hebben gedaan om de signalen van DVZ en het consulaat ernstig te onderzoeken”, zei minister Brouns. Daarnaast stipte hij aan dat er nog veel initiatieven in de stijgers staan om misbruiken te vermijden. Zo komt er een verstrenging van de ketenaansprakelijkheid, een verhoging van de boetes op illegale tewerkstelling en een slimme koppeling van data via Gatekeeper, het nieuwe artificiële intelligentieplatform dat ter beschikking komt van verschillende diensten van de Vlaamse Overheid.

Uit de getuigenissen van de verschillende diensten bleek dat er veel tijd verloren is gegaan door gebrekkige informatiedoorstroming vanuit het federale niveau naar Vlaanderen. Pas op 28 februari ontvingen de Dienst Economische Migratie en de Vlaamse Sociale Inspectie van DVZ een powerpoint-presentatie met daarin concrete aanwijzingen van fraude in enkele dossiers. Beide diensten gaan nu verder na of de fraude de binnenkomst van de werknemer of de tewerkstellingssituatie betreft, en of ze kan leiden tot een herziening van de eerder afgeleverde positieve beslissing.  waarin 14 bedrijven worden aangehaald die meerdere aanvragen deden. “Onze diensten nemen het engagement om de aantijgingen uit de toelichting van DVZ ernstig te onderzoeken en hierover tegen eind volgende week DVZ te informeren”, zei Brouns, “minstens 27 Turkse en 5 Marokkaanse dossiers moeten op geblokkeerd blijven voor verder onderzoek, eventueel nog aangevuld met de dossiers van de bedrijven die DVZ op 28 februari heeft aangewezen.”

“Ik vind het wel belangrijk dat zowel DVZ als de diplomatieke posten in de toekomst dergelijke signalen blijven uitwisselen. Het is van belang dat de diensten  goede afspraken maken om informatie te delen. Ik zal hiervoor de nodige initiatieven nemen. Vanuit mijn bevoegdheid zal ik alles aan doen om zo snel mogelijk klaarheid te scheppen zodat alle correcte dossiers zo snel mogelijk gedeblokkeerd raken”, besloot Brouns.

Vorige
Vorige

Stikstofakkoord biedt toekomstperspectief aan natuur en economie

Volgende
Volgende

Digibanken worden twee jaar langer ondersteund door de Vlaamse Regering