Omgevingsvergunning voor nieuw stadion Club Brugge op Olympiasite 

Club Brugge heeft vandaag zijn omgevingsvergunning gekregen voor de realisatie van een nieuw voetbalstadion en aanleg van het Olympiapark op de Olympiasite. Dat melden Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en Vlaams minister van Economie Jo Brouns. Daardoor kan er op de Olympiasite een gloednieuw stadion voor maar liefst 40.000 supporters komen, ter vervanging van het Jan Breydelstadion. “Met onder meer een nieuwe parkeerverordening van de stad is tegemoet gekomen aan de eerdere opmerkingen van de Raad voor Vergunningsbetwisting zodat, na een lijdensweg van 15 jaar, licht aan het einde van de tunnel komt voor Club Brugge”, zeggen de ministers.

Vandaag ondertekenden ministers Demir en Brouns de omgevingsvergunning voor de realisatie van een nieuw voetbalstadion voor Club Brugge en de aanleg van het Olympiapark op de Olympiasite in Brugge. Dat doen ze nadat de eerder verleende omgevingsvergunning door de Raad voor Vergunningsbetwisting vernietigd werd. Aanleiding was ondermeer de formulering over de lokale parkeerverordening van de stad en de motivaties met betrekking tot de impact op mobiliteit. Beide kritieken zijn herwerkt, onder meer via een nieuwe parkeerverordening door de stad.

Maar, die verordening werd recent minstens voorlopig geschorst door de Raad van State. Dat noodzaakte tot een herwerking van de motivatie waarbij een zogenaamde ‘dubbelmotivatie’ is opgenomen. Dat anticipeert op beide scenario’s: een finale vernietiging van de parkeerverordening, hetzij het handhaven ervan. Op die manier kan de vergunning alsnog afgeleverd worden.

Ze zetten daarmee het licht op groen voor een project dat een ongezien mobiliteitsplan heeft uitgewerkt, samen met het stadsbestuur en de politie, om ervoor te zorgen dat er een goed evenwicht is met de directe omgeving. De leefbaarheid voor de buurtbewoners is in het hele traject een aandachtspunt geweest. Dat zet in op een modal shift naar andere transportmiddelen dan de wagen. Zonder zo’n sterk mobiliteitsluik zou een vergunning erg moeilijk geweest zijn, geven de ministers toe.

Daarnaast investeert de Club mee in stedelijk groen, wat een pluspunt is en een belangrijke bijdrage in het kader van de klimaatverandering. De 3000 nabijgelegen parkeerplaatsen zullen bovendien op niet wedstrijddagen ten dienste staan van de gemeenschap en functioneren als parkzone. Op die manier is er ook een grote meerwaarde voor de buurt met onder meer loopparcours en speel- en sportelementen.

Er moet ook een klachtenpunt komen voor buurtbewoners zodat de Club en de stad snel kunnen handelen en bijsturen, indien er alsnog problemen zouden optreden in de toekomst. Het mobiliteitsplan en de strikte naleving ervan zal gemonitord worden én opgevolgd worden.

Minister van Economie Jo Brouns: “Moderne infrastructuur is voor onze sportclubs van groot belang om te kunnen blijven meestrijden op het hoogste niveau, zeker Europees. Daarom is dit nieuwe stadion voor een topclub als Club Brugge belangrijk. De bouw biedt een groot potentieel voor Vlaamse ondernemers om hun vakmanschap te tonen aan de wereld. Vanuit de bevoegdheid economie houden we de impact op de buurt en de stad goed in de gaten. De handelsactiviteiten beperken zich tot een fanshop en bistro, er komt geen shoppingcentrum. Op die manier is er geen concurrentie voor de handelskern en is de druk op de buurt op niet-wedstrijddagen beperkt. Ik vind het ook belangrijk dat tijdens de werken er langs de werfroute op schooldagen een vrachtwagenverbod komt 30 minuten voor en 10 minuten na de schoolbel.”

Deze beslissing bevestigt de ambitie van de Vlaamse regering om topsport in Vlaanderen kwaliteitsvolle infrastructuur te bieden.

Vorige
Vorige

Zondag is het een kwestie van met z’n allen het hoofd koel te houden!

Volgende
Volgende

6,5 miljoen Vlaamse steun voor H.Essers en Skilpod