Volgende stap in herinrichting knooppunt Groenendaal

BRUSSEL – Op 21 februari stelde de Vlaamse Regering het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) “Ruimtelijke herinrichting knooppunt Groenendaal op de Ring rond Brussel (R0)” voorlopig vast. Met die voorlopige vaststelling komen veiliger en vlotter verkeer op het knooppunt Groenendaal een stap dichterbij. In de voorgestelde oplossing staan meer ruimte voor een groene verbinding in het Zoniënwoud en de uitbouw van het station tot een multimodaal knooppunt centraal.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder reageert tevreden:

“Met deze voorlopige vaststelling zetten we een belangrijke stap richting vlotter en veiliger verkeer op het oostelijk deel van de Ring rond Brussel. Door de infrastructuur compacter te maken, verminderen we de verkeersdruk en verhogen we de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers. Daarnaast houden we ook rekening met de groene omgeving en het Zoniënwoud. Dit project is een mooi voorbeeld van onze ambitie om Vlaanderen vlotter, slimmer en veiliger te verbinden.”

Vlaams minister van Omgeving, Jo Brouns: “Dit is de eerste stap naar een omgevingsvergunning, waarmee dit zwarte punt eindelijk kan aangepakt worden. De verkeersveiligheid, doorstroming én leefbaarheid kan er enkel op vooruitgaan en er is ook aandacht voor de ecologische verbindingen in het Zoniënwoud. Zodra er een Brusselse regering is zullen we ook verder werken aan de andere kruispunten op de R0 Oost.”

Het GRUP “Ruimtelijke herinrichting knooppunt Groenendaal op de Ring rond Brussel (R0)” kwam er na uitgebreid onderzoek en verschillende inspraakmomenten. In het GRUP worden twee mogelijke oplossingen of alternatieven met elkaar vergeleken. Het alternatief 2 ‘noord - DWV’ komt in die vergelijking naar voor als de beste oplossing.

De keuze voor dit alternatief komt er omdat er minder kwetsbaar groengebied wordt ingenomen in vergelijking met een eerste alternatief. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om de verschillende parkings in de buurt te bundelen tot een grotere parking aan het station. Ten slotte kan ook in dit alternatief een stuk verharding worden opgebroken om plaats te maken voor een nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers en voor natuur.

Hoe wordt het knooppunt heringericht?

Het knooppunt wordt compacter zodat het verkeer vlotter doorstroomt en de veiligheid verhoogt. Dat gebeurt door het aantal aansluitingen op het Groenendaalknooppunt te verminderen. Hiervoor wordt de weginfrastructuur aan de oostkant van het knooppunt gebundeld aan de noordzijde van de spoorweg: de Terhulpsesteenweg wordt via een tunnel onder het spoor geleid (1). Op de plaats die daardoor vrijkomt aan de zuidkant kan er een nieuwe recreatieve verbinding komen voor wandelaars en fietsers en een ecologische verbinding voor planten en dieren die zo hun leefgebied kunnen uitbreiden (2). Het station wordt een multimodaal knooppunt. Je stapt er makkelijk over van de auto op de bus, de trein of de fiets (3).

Inforonde in het voorjaar

Nog dit voorjaar volgt er een inforonde naar aanleiding van het openbaar onderzoek. Daarin zullen  de inwoners van Hoeilaart en Sint-Genesius-Rode en geïnteresseerden geïnformeerd worden over de plannen. In de loop van het openbaar onderzoek zal ook een infomarkt georganiseerd worden. Na het verwerken van de inspraak uit het openbaar onderzoek, kan de Vlaamse Regering overgaan tot een definitieve vaststelling van het GRUP.

Wat zijn de volgende stappen?

Een team van ontwerpers werkt ondertussen aan een ontwerp voor de weg en de omgeving. Experten onderzoeken de effecten van het project op de mensen en het milieu. De resultaten van het onderzoek worden gebundeld in een project-Milieueffectenrapport of project-MER.

Daarna kan de omgevingsvergunning aangevraagd worden. Die is nodig om de werken te kunnen uitvoeren. Als alle plannen vastliggen en de omgevingsvergunning in orde is, wordt er een aannemer geselecteerd die de werken zal uitvoeren. Wanneer die werken zullen starten en hoelang ze zullen duren, ligt op dit moment nog niet vast. 

Vorige
Vorige

Brouns zorgt voor bijsturing van het beverbeleid

Volgende
Volgende

Vlaams landbouwbeleid gunstiger voor kleinere landbouwbedrijven