Omgevingsvergunning verleend voor transformatie Campus Diepenbeek: werken starten in het voorjaar van 2025

Diepenbeek, 22 oktober 2024 – Een nieuwe stap is gezet richting hoogwaardig openbaar vervoer in Limburg. De omgevingsvergunning voor de aanleg van een vrije busbaan met een centrale halte op de campus van Diepenbeek is verleend. De nieuwe trambus zal vanuit Hasselt op een eigen busbaan door de campus rijden richting Maasmechelen via Genk. Ook de omgeving rond de busbaan krijgt een upgrade met extra wandelpaden, vernieuwde fietssnelwegen en een centraal halteplein. De werken starten in het voorjaar van 2025.

Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns benadrukt het belang van dit project:
"De transformatie van Campus Diepenbeek naar een groene, autoluwe ecocampus is een cruciale stap in onze ambitie om mobiliteit en duurzaamheid hand in hand te laten gaan. Met de komst van de trambus creëren we niet alleen een efficiënte verbinding, maar ook een omgeving waar voetgangers, fietsers en openbaar vervoer centraal staan. Dit project biedt meer ruimte voor groen en ontmoeting, en versterkt de leefkwaliteit op en rond de campus."

Ook Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder ziet de voordelen van de trambus:

"We maken van de campus een knooppunt voor vlotte en duurzame mobiliteit. Dit project verhoogt de bereikbaarheid van de regio en biedt een betrouwbare verbinding tussen Hasselt, Campus Diepenbeek, Genk en Maasmechelen. Het project is een win-win: het zal niet alleen zorgen voor een comfortabele en snelle verbinding, maar maakt van Campus Diepenbeek ook een belevingsvolle ontmoetingsplek met veel groen."

Het tracé
Vanuit Hasselt rijdt de trambus via een nieuwe vrije busbaan langs de Universiteitslaan de campus binnen. Op de campus volgt de trambus een eigen traject tot aan het nieuwe halteplein. Vervolgens rijdt de trambus via de huidige Agoralaan richting Campuslaan. De Agoralaan wordt autovrij gemaakt en ingericht als een groene boulevard met (tram)busbaan en fietssnelweg. De rotonde aan de Agoralaan wordt een viertakskruispunt, waarbij (tram)bussen voorrang krijgen dankzij slimme verkeerslichten.

De halte komt in het hart van de campus, centraal tussen de verschillende hogescholen en de universiteit. Aan deze halte stoppen ook de reguliere buslijnen en is op termijn een overstap op HOV-lijn 1 richting Maastricht mogelijk. 

De provincie Limburg zal in het kader van het masterplan van de campus een nieuwe ontsluitingsweg voorzien voor auto- en vrachtverkeer dat in de toekomst niet meer langs de Agoralaan de campus zal in- en uitrijden.

Het halteplein
Het centrale halteplein wordt de ontvangstlobby van de campus. Alle perrons worden beschut door hoogwaardige luifels. De fietsenstallingen en het zuidelijke perron zijn gekoppeld met eenzelfde overkoepelend dak. Zo kan de reiziger bij regen of wind schuilen en overstappen in de best mogelijke omstandigheden. Zowel de trambus als de reguliere bus halteren aan de perrons. Reizigers kunnen zo vlot en zonder tijd te verliezen van het ene voertuig op het andere overstappen, of gebruik maken van fiets- en andere deelsystemen.

‘Ecocampus’ met autoluw karakter
De komst van de trambus past binnen het masterplan voor de campus van de provincie Limburg. Een groene parkboulevard op de Agoralaan met een halteplein waar studenten comfortabel kunnen wachten op de trambus, maakt deel van het bredere plan om de hele campusomgeving duurzamer, groener en autoluw te maken.

Start van de werken

De start van de werken is momenteel gepland voor het voorjaar 2025. Verdere informatie over de werken en de bijbehorende omleidingen zal te vinden zijn op www.slimnaardecampus.be.

Vorige
Vorige

Geen kalenderlandbouw meer voor inzaai vanggewassen

Volgende
Volgende

Duurzaam en voordelig verwarmen met riothermie krijgt een boost door sectorsamenwerking